W pierwszym tygodniu marca 2025 r. Przedszkole Publiczne im. Misia Uszatka w Strzyżowicach gościło dwie nauczycielki z Czech- Danę i Evę. Wizyta ta odbywała się w ramach programu Erasmus+, który jest realizowany przez Szkołę Podstawową im. Petera Bezruca oraz Przedszkole w Trzyńcu.
W ciągu tygodniowej mobilności obie panie realizowały tzw. job shadowing (obserwację) przedszkola daltońskiego, zdobywając wiedzę i doświadczenie możliwe do zastosowania w ich przedszkolu. Szczególnym zainteresowaniem oprócz metody planu daltońskiego były zajęcia logopedyczne (metody pracy i pomoce dydaktyczne) oraz praca z innowacyjnym urządzeniem Musicon. Dana i Eva odwiedziły wszystkie grupy przedszkolne oraz obserwowały zajęcia specjalistyczne.
W poniedziałek nauczycielki z Czech obserwowały „poranek daltoński”, podczas którego dzieci z grupy „Liski Urwiski”, m. in. losowały pary i grupy, wybierały dyżurnych oraz „ prawą rękę” i „lewą rękę nauczyciela”. Wychowawczyni przedstawiła temat projektu („Dinozaury”) oraz zadania do wykonania w ciągu tygodnia, w parach, grupach i indywidualnie. Następnie dzieci wybrały się na ekscytujący spacer, podczas którego dokonały „wielkich wykopalisk paleontologicznych". Dzięki współpracy wychowankowie z grupy „Liski Urwiski” znaleźli i wykopali szkielety dinozaurów! Nauczycielki ze Strzyżowic często prowadzą zajęcia w terenie ze względu na szereg korzyści, które przynosi edukacja outdoorowa, a także biorąc pod uwagę opinię dzieci, które podczas spotkań Rady dziecięcej wskazały zajęcia poza salą jako ciekawe i bardzo przez nich lubiane.
We wtorek Panie obserwowały indywidualną terapię logopedyczną z wykorzystaniem Musiconu- innowacyjnego urządzania edukacyjnego oraz metody pracy, dzięki której dzieci rozwijają się 2,5 x szybciej (dane w oparciu o wyniki badań naukowych). Musicon gwarantuje znakomite efekty w pracy z Przedszkolakami- stymuluje ich rozwój psychofizyczny oraz daje poczucie sprawczości, promuje samodzielność i przynosi wiele radości i uśmiechu. Świetnie sprawdza się podczas zajęć specjalistycznych. Dana i Eva były nim szczególnie zafascynowane.
W grupie „Pszczółki”, Panie obserwowały zajęcia ruchowe z elementami logorytmiki i terapii integracji sensorycznej. Dzieci ćwiczyły motorykę wielką oraz wykonywały ćwiczenia koordynacyjne. Do zajęć użyto specjalistycznego sprzętu SI (m.in. maglownica). Goście towarzyszyły Przedszkolakom podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym. Szczególny zachwyt nauczycielek wzbudził nowoczesny i bezpieczny plac zabaw wraz z kuchnią błotną i ścieżką sensoryczną.
W trzecim dniu, nauczycielki odwiedziły wychowanków z grupy „Liski Urwiski”. Podczas zabaw grupowych z Musiconem i pacynkami The Musicons, Panie miały okazję poznać upodobania, charaktery i temperamenty postaci- Uli, Amadeo, Jaco, Ringo i Charliego- przyjaciół przedszkolaków ze Strzyżowic. Pacynki są wykorzystywane przez nauczycieli do zabaw o emocjach, o potrzebach, o współpracy, tolerancji, empatii i relacjach międzyludzkich.
Podczas zajęć dzieci 5-6 letnie tworzyły kreatywne opowiadanie w oparciu o obrazki losowane na „digicie” (Musicon). Warto dodać, że dzięki udziałowi w „Programie pilotażowym Musicon”, przedszkole w Strzyżowicach może korzystać z aplikacji do pracy z urządzeniem. Miłym zaskoczeniem dla nauczycielek z Czech była możliwość zaprogramowania na Musiconie „tajemniczego” utworu. Jak się potem okazało był to utwór z czeskiej bajki "Sąsiedzi".
Podczas dalszego spaceru po placówce, nauczycielki z zaciekawieniem oglądały „wyciszone” przestrzenie (stonowane kolory, sale bez dystraktorów, sale z kącikami wyciszenia, kąciki zewnętrzne), zaaranżowane wspólnie z dziećmi. Podziwiały dziecięce prace i dekoracje. Podobał im się również znajdujący się na korytarzu „Przedszkolny Kącik Wymiany Książek”. Były pod wrażeniem pomocy daltońskich, pomocy dydaktycznych wykonanych samodzielnie przez nauczycielki, ale też innowacyjnych, efektywnych i niestandardowych urządzeń i sprzętów, np. „Musicon”, „Magiczny box” i „Magiczny dywan”- wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość, długopisy 3d, SI guma, podświetlana tablica do rysowania płynną kredą, „Yoli”, „TerraBeans”, sprzęty do terapii SI i innych. Nauczycielki przedstawiły również ciekawe programy własne i innowacje, które są wartościowym dopełnieniem wiodącego programu wychowania przedszkolnego.
W przedostatnim dniu pobytu w Polsce, Eva i Dana w towarzystwie dyrektorkii wicedyrektorki ZSP Nr 1 odwiedziły Gminny Żłobek w Psarach, Leśne Przedszkole w Bobrownikach oraz Centrum Edukacji Ekologicznej w Górze Siewierskiej. Było to dla wszystkich wspaniałe doświadczenie i wartościowo spędzony czas.
Oprócz obserwacji pracy nauczycieli, Dana i Eva miały możliwość odbycia rozmów z dyrektorką i wicedyrektorką ZSP Nr 1. Panie wzajemnie dzieliły się sprawdzonymi pomysłamii „patentami” na aktywizującą edukację poprzez zabawę. Warto dodać, że nauczycielki w Strzyżowicach nie pracują na gotowych pakietach edukacyjnych. Oferują dzieciom aktywną edukację bazującą na dziecięcych zachwytach, uczenie się poprzez działanie, badanie, doświadczanie, przeżywanie, eksplorowanie. Dodatkowo w przedszkolu funkcjonuje Przedszkola Rada Dziecięca. Nie tylko ten pomysł Dana i Eva chciałyby przenieść na grunt swojego przedszkola. Cieszymy się, że inni chcą się od nas uczyć. Jesteśmy otwarci na tego typu współpracę, bo wiemy, że przyczynia się ona do podniesienia jakości pracy obu placówek.
Red. A. Janicka