Końcem października w Warszawie odbyło się Forum Fundacji Orange, którego motywem przewodnim była sprawczość. Aleksandra Janicka, wicedyrektor ZSP Nr 1 w Strzyżowicach, wystąpiła jako prelegentka wydarzenia, gdzie podzieliła się swoją wiedzą oraz doświadczeniami z perspektywy małego dziecka oraz nauczycielki.
25 i 26 października w Warszawie odbyło się Forum Fundacji Orange, na którym jako prelegentka wystąpiła Aleksandra Janicka, nauczycielka oraz wicedyrektorka ZSP Nr 1 w Strzyżowicach. Motywem przewodnim tegorocznego forum była sprawczość. Pani Aleksandra opowiedziała o sprawczości z perspektywy małego dziecka oraz nauczycielki, która na co dzień pracuje z przedszkolakami oraz daje im przestrzeń do wyrażania własnych pomysłów, potrzeb i decydowania o „dziecięcych” sprawach, które są ważne z ich punktu widzenia.
- Kiedy dziecko może rozwinąć poczucie sprawstwa, dokonywania dobrych dla siebie i innych wyborów? Gdy ma możliwość przedstawienia swoich pomysłów i opinii, podejmowania decyzji, a dorośli szanują jego zdanie i wybory. – podkreśla Pani Janicka. To było dla mnie ważne, aby pokazać, że warto rozwijać sprawczość od najmłodszych lat, a także to, że można, że się da! Jako jeden z przykładów wskazałam Przedszkolną Radę Dziecięcą, która prężnie działa w Przedszkolu Publicznym im. Misia Uszatka w Strzyżowicach. To organ tak samo ważny jak Rada rodziców i Rada pedagogiczna. W jej skład wchodzą reprezentantki i reprezentanci każdej grupy przedszkolnej, tj. po dwoje dzieci z każdego oddziału. Kadencja rady trwa jeden rok. Podczas obrad rozmawiamy o dziecięcych sprawach, pomysłach, potrzebach, pragnieniach i marzeniach. Zapraszamy wychowanków do współtworzenia razem z nami przedszkolnego świata, w którym chcemy, aby wszyscy czuli się komfortowo, bezpiecznie i dobrze. Chcemy tworzyć empatyczną placówkę dla dzieci i przez dzieci. Jest wiele obszarów, które mogą zostać objęte wolą dzieci, dlatego dajemy przedszkolakom prawo współdecydowania o tym, co się dzieje w przedszkolu, czego i w jaki sposób będą się uczyć, w co się bawić, co pysznego zjedzą, jakie zabawki zakupić, itp. Dajemy przestrzeń do wyrażania własnych opinii, które szanujemy. Słuchamy głosu młodych ludzi. Pytamy o zdanie w różnych sprawach- np. jak powinno wyglądać przedszkole, co im się podoba, czy jest coś co przeszkadza, co można zmienić lub poprawić.-dodaje. Dzieci chcą czuć sprawczość! Warto im zaufać i wierzyć w nie. Traktować „poważnie” jako równoprawnych partnerów. Budować fundamenty na zasobach i mocnych stronach, bo tylko wtedy będą solidne i trwałe. Tworzyć relacje oparte na wzajemnym zaufaniu, akceptacji, szacunku, dialogu. Dawać przyzwolenie na popełnianie błędów (błąd jest szansą na uczenie się!), sprawdzanie, próbowanie. Dzięki temu dziecko uczy się, że może wpływać na swoje życie. Uczy się odpowiedzialności, ponoszenia konsekwencji decyzji, tego, że wybierając jedno rozwiązanie, czasem trzeba zrezygnować z czegoś innego, że nie można mieć wszystkiego w jednej chwili. Pedagogika oparta na sprawczości ma wiele zalet. Sprawia, że młodzi ludzie są bardziej zaangażowani w proces własnego rozwoju, co z kolei wpływa na ich zdrowie psychiczne. Uczy samodzielnego myślenia i działania. Przygotowuje na wyzwania przyszłości. Promuje umiejętności społeczne. W kontekście edukacji, osoby z rozwiniętą sprawczością są bardziej zmotywowane do uczenia się. Mogą efektywnie zarządzać czasem, wyznaczać priorytety, pokonywać trudności. Plan daltoński jest świetnym narzędziem w rozwijaniu sprawczości. Forum Fundacji Orange stanowiło doskonałą okazję do ciekawych dyskusji, wymiany doświadczeń, inspiracji i pozytywnej energii. Była to również świetna okazja do promocji przedszkola w Strzyżowicach, planu daltońskiego oraz Gminy Psary- podsumowuje Pani Wicedyrektor.
Warto dodać, że Aleksandra Janicka wystąpiła obok znanych i cenionych osobistości, takich jak Martyna Wojciechowska, prof. Marek Kaczmarzyk, dr Konrad Ciesiołkiewicz, Anna Szulc oraz Maja Gruszczyńska.
fot. Anna Liminowicz