m 1 1  Gminna dotacja na usunicie i unieszkodliwienie wyrobw zawierajcych azbest1

Rusza budowa Centrum Przesiadkowego w Psarach

W czerwcu rusza jedna z najbardziej oczekiwanych przez naszych mieszkańców inwestycji – budowa Centrum Przesiadkowego na pograniczu Psar i Malinowic.

Już w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace związane z budową Centrum Przesiadkowego w Psarach. Dzięki inwestycji mieszkańcy będą mogli zostawić swoje samochody na parkingu i kontynuować podróż do pobliskich miast komfortowymi i klimatyzowanymi autobusami. Wykonawca rozpocznie realizację zadania od wycinki drzew kolidujących z realizowanym przedsięwzięciem. Warto jednak zaznaczyć, że centrum przesiadkowe zostało zaprojektowane tak, by jak w najmniejszym stopniu ingerować w istniejącą zieleń. W planach są również nowe nasadzenia.

Obiekt składał się będzie z pętli do zawracania autobusów z 2 peronami przystankowymi, wiatami autobusowymi oraz jednokondygnacyjnym budynkiem o powierzchni użytkowej wynoszącej 42 m², w którym będzie można się schronić w przypadku niekorzystnej pogody czy skorzystać z toalety. Na terenie centrum znajdzie się również parking z 31 miejscami postojowymi, w tym z 3 dla osób niepełnosprawnych praz wiata dla rowerów. Dzięki temu, na miejscu będzie można zostawić samochód, rower czy hulajnogę i kontynuować podróż autobusem.

Lokalizacja centrum przesiadkowego nie jest przypadkowa
Centrum Przesiadkowe powstanie na granicy Psar i Malinowic, w miejscu, gdzie przecinają się linie metropolitalne. Jego lokalizacja nie jest przypadkowa – obiekt znajdować się będzie w centrum gminy – w sąsiedztwie urzędu, Poczty Polskiej, banku, piekarni, marketu, ośrodka zdrowia oraz żłobka i przedszkola.

Połączenia z miastami szansą dla mieszkańców
Większość miast jest mocno zakorkowana. Dojazd do pracy czy szkoły zajmuje coraz więcej czasu. Dzięki uruchomieniu na terenie naszej gminy linii metropolitalnych podróż do Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Katowic czy Siewierza nie jest już problemem. To duże udogodnienie dla osób pracujących czy młodzieży kontynuującej naukę w jednym z tych miast. Gdy powstanie centrum przesiadkowe wprowadzone zostaną także nowe połączenia, które umożliwią mieszkańcom wszystkich sołectw na wygodny dojazd do przystanków obsługiwanych przez linie metropolitalne.

Linią M19 dojedziemy bezpośrednio do Pyrzowic i Sosnowca. Autobus kursuje w dni robocze w godzinach szczytów komunikacyjnych co 30 minut, a poza szczytem co 60 minut. Linia zapewnia bezpośredni dojazd z gmin: Sosnowiec, Będzin, Psary i Mierzęcice do Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Podróż z Psar do Będzina to około 15 minut, a do Sosnowca czy na lotnisko 30 minut.

Linia M23 stanowi pierwsze, bezpośrednie połączenie Psar i Katowic. Linia kursuje w dni robocze co 60/120 minut, a w dni wolne co 120/180 minut. Zapewnia bezpośredni dojazd z gmin: Siewierz, Psary, Będzin czy Sosnowiec do centrum Katowic. Podróż z Psar do Katowic zajmuje około 40 minut, a do Siewierza dojedziemy w 20 minut.

M103 to kolejna, trzecia metrolinia, którą dojedziemy bezpośrednio do Dobieszowic i Dąbrowy Górniczej. Wspomniany autobus jeździ w dni robocze i wolne co 60 minut. Dzięki temu połączeniu pasażerowie dojadą bez przesiadek między innymi do dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, a także do centrum przesiadkowego w Bobrownikach, gdzie zatrzymują się inne metrolinie oferujące szybsze połączenie z Bytomiem i Katowicami.

Inwestycja zostanie zrealizowana przy wysokim wsparciu finansowym
Inwestycja powstaje w formule zaprojektuj i wybuduj, a jej wykonawcą jest firma Pavimental Polska Sp. z o.o. . Koszt przedsięwzięcia wynosi 8 807 633 zł, z czego już 5 mln zł stanowi dotacja z Rządowego Funduszu Polski Ład. Zadanie będzie również zgłoszone do dofinan-sowania w ramach FEŚL 2021-2027, a termin jego zakończenia planowany jest na listopad 2025 roku.