m 1 1  Gminna dotacja na usunicie i unieszkodliwienie wyrobw zawierajcych azbest1

Koncepcja przebudowy DW 913 gotowa

Ukończono już prace nad koncepcją kompleksowej przebudowy DW 913. Jeśli na jej bazie szybko powstanie projekt budowlany, inwestycja ta ma szansę otrzymać unijne dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

[nbsp]

Gmina Psary jest liderem porozumienia gmin, przez które przebiega droga wojewódzka 913, i które zdecydowały się pokryć koszty wykonania koncepcji przebudowy tego szlaku komunikacyjnego. Dokumentacja ta jest niezbędna, by ubiegać się o dofinansowanie w nadchodzącym okresie programowania unijnego. Przebudowa DW 913 znajduje się już na wstępnej liście projektów kluczowych, które mają szansę na realizację przy 85% dotacji unijnej.

Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi 77 mln zł, z czego potencjalna dotacja to 61,6 mln zł. Niestety na lata 2014-2020 przewidziano na drogi dużo mniej środków unijnych niż w programach na lata 2007-2013, dlatego też największe szanse na realizację projektów będą mieć ci wnioskodawcy, którzy wykażą się gotową dokumentacją budowlaną z pozwoleniem na budowę. Gminy: Psary, Bobrowniki, Ożarowice, Mierzęcice i Będzin, chcąc umożliwić realizację projektu, zdecydowały się w całości sfinansować wykonanie koncepcji przebudowy DW 913, stanowiącej podstawę dla przygotowania – w kolejnym etapie prac – projektu budowlanego. Koszt wykonania koncepcji przebudowy wynosi 47 355 zł – poszczególne gminy płacą za niego proporcjonalnie do długości przebiegu drogi przez ich teren – w przypadku gminy Psary jest to 46,5%.

Koncepcja przewiduje przebudowę całej drogi tak, by spełniała ona wysokie normy bezpieczeństwa. Docelowo jezdnia asfaltowa będzie miała 7 m szerokości, a na całej długości drogi powstanie ciąg pieszo-rowerowy, przebudowane zostaną skrzyżowania, które obecnie nie spełniają norm bezpieczeństwa, powstanie też odwodnienie drogi.

Twórcy koncepcji analizowali również kwestie własności terenu niezbędnego do wykonania tej inwestycji. Przebudowa drogi, prawie na całej długości, mieści się w istniejącym pasie drogowym, który jest własnością Województwa Śląskiego. Jezdnia będzie nieco poszerzona, a skrzyżowania nie będą[nbsp] przebudowywane w ronda.

Jako gmina, mocno liczymy na to, że na jej podstawie samorząd województwa niezwłocznie zleci opracowanie projektu budowlanego a to z kolei zwiększy szanse na naszą dotację.

Podsumowując, jest to ogromna szansa, by przy gigantycznym unijnym dofinansowaniu przebudować drogę, która od lat stanowi jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w gminie dla ruchu pieszych i rowerzystów. Red.